Co dělá s auty přejíždění přes retardéry? Britové našli odpověď, líbit se vám nebude.

Názory veřejnosti na zpomalovací retardéry se různí. Většina lidí si je vědoma pozitivního vlivu na bezpečnost a současně negativních dopadů – kromě zpomalení dopravy také emisí a nadměrného hluku. Mnohem méně se však hovoří o tom, jak časté přejíždění překážek urychluje opotřebení vozidla. Právě na tento aspekt se zaměřili odborníci z britského serveru Confused.com. Jejich zjištění byly velmi překvapivé. Bohužel ne v dobrém. Zpomalovací prahy nám chrání zdraví, to jim nelze upřít. Na druhou stranu mohou v určitých situacích, respektive na nepřehledných místech, i nehodu zapříčinit. Polemiku nad jejich významem však nechme na někom jiném. Co se týče dopadu na technický stav automobilů, dle studie vyplynulo, že jeden z téměř třiceti tisíc retardérů ve Velké Británii zapříčinil poškození na každém pátém vozidle. Téměř polovina z celkového počtu poškození souvisí s pneumatikami, třetina s podvozkem a zbytek s ostatními částmi auta. Poměrně často si řidiči stěžovali na prasklý přední nárazník. Na rozdíl od parkovací zábrany se zakulaceným tvarem nejsou retardéry konstruovány s ohledem na šetrnost vůči vozidlu. [caption id="attachment_597" align="aligncenter" width="1000"] OLYMPUS DIGITAL CAMERA[/caption] Na retardéry si sice stěžuje téměř každý, ale dotázaní vyjmenovali reálné škody a v rámci studie zpřístupnili údaje o cenách oprav. V přepočtu na koruny je střet se zpomalovacím prahem vyšel na na částku lehce přes čtyři tisíce korun. Naštěstí pro ně - ve Velké Británii není složité získat kompenzaci od příslušných úřadů. Respektive za předpokladu, že je s retardérem cokoliv v nepořádku (chybí viditelné označení, je vyšší než dovoluje norma apod.). Ze studie vyplynulo také to, že každý pátý motorista na retardéru nezpomalí. A to jednoduše proto, že si ho všimne až na poslední chvíli.

Publikováno: 02. 06. 2019